Šī ir lielākā un pazīstamākā godīgās tirdzniecības sertifikācijas sistēma, kas sevī apvieno 19 vietējā mēroga organizācijas – Fairtrade Marķēšanas Iniciatīvas, kas 24 valstīs Eiropā, Ziemeļamerikā, Austrālijā un Jaunzēlandē popularizē Fairtrade sertificēšanas zīmi. Viena organizācija FLO-CERT ir atbildīga par pašu auditu un sertifikācijas veikšanu, lai pārbaudītu, vai ražošanas ķēde atbilst Fairtrade standartiem. Fairtrade International, savukārt, ir organizācijas centrālais birojs. Organizācija sertificē dažādus produktus, kuri visi nākt no jaunattīstības valstīm. Visvairāk pārdotie ir tieši pārtikas produkti, kā kafija, banāni, kakao, tēja, cukurs. Mazāk populāri ir Fairtrade FLO kokvilna, rokdarbu izstrādājumi, rotaslietas (zelta un sudraba) un ziedi (Fairtrade atskaite). Kā jau visas godīgās tirzdniecības sertifikācijas sistēmas, arī šī balstās uz dažāda veida auditiem.
Attiecībā uz primāro ražotāju/audzētāju sistēma funkcionē tā, ka, tad, kad ražotājs individuāli vai caur zemnieku koorperatīvu ir izgājis auditu un ir ieguvis konkrētam produktam apstiprinātu Fairtrade sertifikāciju un tiesības izmantot FLO Fairtrade marķējumu, viņam Fairtrade piegādes ķēdē ir jāsaņem vismaz minimālā cena par savu produktu vai arī tirgus cena, ja tā ir augstāka. Papildus tiek maksāta Fairtrade prēmija, kuru obligāti ir jāiegulda vietējās sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanā. Gan minimālās, gan premium cenas ir definējis pats FLO Fairtrade un tās tiek regulāri pārskatītas. Primārie ražotāji var sertificēties FLO Fairtrade sistēmā kā „mazo saimniecību organizācijas” (angl. – Small producer organizations), kurā lielākajai daļai no koorperatīva jābūt ģimenes saimniecībām, kuras nav nepātraukti atkarīgas no algota darbaspēka, bet pašas apstrādā savu zemi. Otra iespēja ir sertificēties kā „algotā darbaspēka organizācijai” ( angl. – Hired-Labour organization). Sertificēšanās izmaksas ir jāapmaksā pašam zemniekam vai koorperatīvam, kā arī jāfinansē auditi reizi gadā. Kopējas izmaksas mazo saimniecību organizācijām ir aptuveni 2000-3000 eiro gadā, savukārt algotā darbaspēka organizācijai – aptuveni 3000 – 4000 eiro. Svarīgi saprast, ka lielākoties tādus masu patēriņa produktus kā kafiju, kakao vai banānus audzē tieši mazo saimniecību zemnieki, kas ir apvienojušies koorperatīvos. Šajā gadījumā Fairtrade piešķir sertifikātu koorperatīvam. Jāpiemin, ka FLO Fairtrade neatzīst cita veida sertifikāciju par ekvivalentu, līdz ar to, lai saņemtu Fairtrade prēmiju un citus ar Fairtrade piegādes ķēdi saistītos labumus, arī uzpircējam ir jābūt FLO Fairtrade sertificētam.
Detalizētu informāciju varat atrast Fairtrade mājaslapā, kā arī projektā standardsmap.com
PS Šis raksts tapis ar projekta “Godīgā tirdzniecība: apziņas celšana”, ko līdzfinansē Eiropas Savienība, atbalstu.