Skip to content

UTZ

UTZ certified ir salīdzinoši jauna sertificēšanas sistēma – dibināta 2003. gadā. Tā šobrīd sertificē tikai kafiju, šokolādi, tēju un rooibos tēju. Lai gan dibināta relatīvi nesen, tā ir piedzīvojusi strauju izaugsmi. Pēc pēdējās Starptautiskā Ilgtspējīgās Attīstības institūta publicētās atskaites par „ilgtspējīgo iniciatīvu stāvokli” (2014), tai ir otri lielākie sertifētās kakao pārdošanas apjomi aiz FLO Fairtrade. Kopš 2014. gada UTZ sertificētās kafijas pārdošana jau pārsniedz FLO Fairtrade, padarot to par lielāko godīgās tirdzniecības kafijas sertificētāju pasaulē.

Kā apgalvo Starptautiskā Tirdzniecības centra intervijā apgalvo pats UTZ Certified, auditi ir savā starpā kalibrēti, pielāgoti konkrētu sektoru specifikai un konkrētu vietu ģeogrāfijai, kā arī sertificējamā uzņēmuma izmēram.

Atšķirībā no FLO Fairtrade, UTZ Certified nav definējis konkrētas minimālās cenas un prēmijas. Par šīm lietām UTZ sistēmā vienojas ražotājs ar uzpircēju. Interesanta ir diskusija starp FLO Fairtrade un UTZ vadītājiem, kurā UTZ apgalvo, ka „fiksēta minimālā cena un prēmija zināmā mērā kropļo tirgu, jo gadījumos, kad raža ir sliktākas kvalitātes, uzpircējs par fiksētu cenu to vienkārši nepirks”. Turpretim, FLO Fairtrade aizstāv savu sistēmu ar argumentu, ka minimālās cenas tomēr dod zināmu stabilitāti audzētājiem. UTZ uzsver, ka daudz lielāku pienesumu dod tieši rīkotie semināri un audzētāju apmācīšana ilgtspējīgā lauksaimniecībā – šādu katra savā izpratnē nodrošina gan Utz Certified gan Fairtrade.

Šis raksts tapis ar projekta “Godīgā tirdzniecība: apziņas celšana”, ko līdzfinansē Eiropas Savienība, atbalstu. Vairāk informācijas šeit.